Start din egen webshop – sådan!

Dyrenes FavoritVil du til at sælge dine varer på nettet, skal du starte din egen webshop. Det lyder som en ordentlig mundfuld, men griber du det an på den rigtige måde og vælger en god samarbejdspartner, kan du komme i gang på ingen tid uden de store anstrengelser.

Går du og spekulerer på, om du skal starte din egen webshop, er du landet på den helt rigtige side. For alt for mange starter op på et helt forkert grundlag eller går alt for hurtigt frem. De fleste lokkes nemlig af, at du nemt kan komme i gang uden at det koster en krone. Men faktum er, at du kan hurtigt brænde masser tid og penge af på en webshop-løsning, der aldrig kommer til at give dig så meget som en krone i indtjening.

For skal du have succes med din webshop, handler det om at komme rigtigt i gang fra starten af og have en plan for, hvordan du skal gribe det an. Det kræver god erfaring og det har du ikke nødvendigvis, selv om du har haft en fysisk butik i mange år.

Start med at læse vores guide her på siden og overvej så, om ikke der er behov for at få en professionel sparringspartner til at hjælpe dig i gang. Det behøver ikke koste alverden og det kan hjælpe dig uden om de værste og oftest meget dyre faldgruber og besværligheder i opstartsfasen og den første svære tid som webshopejer.

Start på et velfunderet grundlag

Før du i det hele taget kan gå i gang med at føre drømmen ud i livet, er det en rigtig god ide at sætte dig ned og opstille en forretningsplan for din webshop.

Forretningsplanen skal definere hvad det er, I vil sælge, til hvem I vil sælge det og hvad ideen med webshoppen er. Især det sidste er vigtigt at få defineret, hvis du vil give dig selv det bedste grundlag at starte på. For hvad skal din webshop kunne tilbyde, som andre webshops ikke allerede kan. På de fleste markeder er konkurrencen allerede stor og på de markeder, hvor der ikke allerede findes en webshop, er der sjældent et bæredygtigt kundeunderlag.

Ide og målgruppe

Så start med at definere ideen, formålet med og vinklen på din webshop. Så har du samtidig fået defineret det, der skal være med til at skille dig ud fra alle de andre og give dig den konkurrencemæssige fordel, der skal sikre din webshops eksistensgrundlag langt ind i fremtiden.

Prøv også at finde ud af alt hvad du kan om den målgruppe, du vil have fat i. Hvad er deres behov, hvor gamle er de, hvor mange penge bruger de allerede på den slags varer, som du sælger, og hvilke andre grunde end en billigere pris skulle der være, for at de skulle interessere sig for netop din webshop?

Hvordan ser din idealkunde ud?

Prøv at skabe et billede af din idealkunde – en såkaldt persona. Personaen består både af demografiske data som alder, køn, uddannelsesbaggrund, bopæl og indkomstgrundlag og en række mere bløde parametre, som f.eks. hvilke tv-serier idealkunden ser, hvor han eller hun læser sine nyheder, hvilken bil vedkommende har og hvilke ting den pågældende interesserer sig for, drømmer om eller frygter allermest.

Find et vellignende billede og giv idealkunden et navn. Så bliver det nemmere at træffe dine fremtidige beslutninger og udvikle indhold til webshoppen, når du kommer så langt en gang.

Læg en forretningsplan

Afslut forretningsplanen med at opremse alle konkurrenterne til din kommende webshop og læg et realistisk budget, der fortæller dig noget om, hvor mange penge du skal bruge til opstarten, og hvor hurtigt du forventer at kunne tjene dem hjem igen.

Har du brug for hjælp til forretningsplanen eller til at lægge budgettet, kan vi hjælpe dig. Eagle Media har været med til at starte utallige webshop op for vores kunder. Så vi ved en masse om alle de uforudsete og ukendte udgifter, du aldrig ville drømme om, der kunne dukke op, når du først går i gang.

Med forretningsplanen i hånden har du et styringsværktøj, du kan bruge i din fremtidige planlægning og som du kan vende tilbage til igen og igen – enten for at justere den i takt med at du bliver mere erfaren eller for at se, om der er noget, du ikke har fået afklaret endnu.

Sørg for at have alt det praktiske i orden før du starter

Noget af det næste du skal i gang med, når du er færdig med din forretningsplan, er at få alt det praktiske omkring firmastiftelse, domænenavn og så videre på plads.

Hvad skal barnet hedde?

Før du kan stifte det firma, du vil køre din webshop i, skal du have fundet et navn til din webshop og eventuelt også til dit firma. Her bør du starte din navnesøgning på forsiden af DK-Hostmaster. Her kan du se, om det pågældende navn er ledigt som domæne på den danske del af internettet. Det er vigtigt, fordi det er den webadresse, dine kunder kommer til at finde din webshop på.

Har du ikke allerede et firma, du kan drive webshoppen under, bør du overveje at finde et separat navn til dette. For firmaet behøver ikke hedde det samme som webshoppen. Måske driver du ikke den webshop om nogle år eller også finder du måske senere på at starte nogle flere webshops eller starte andre aktiviteter. Så er det godt at have et separat firmanavn bag webshoppen, som du kan samle alle dine aktiviteter i.

Igen er det en god ide at starte din navnesøgning med at søge på DK-Hostmaster. Tjek også både navnet på webshoppen og firmaet på cvr.dk, for at se om der er et eller andet firma, der bruger navnet i forvejen, men bare ikke har købt det som domænenavn. De vil nemlig som udgangspunkt kunne tvinge dig til at aflevere domænenavnet til dem, fordi deres firma er ældre end dit.

Opret firmaet

Når du har fundet et godt navn til dit firma og sikret dig, at det er ledigt, kan du gå ind på virk.dk og starte din egen virksomhed. Hvilken selskabsform du vælger, er helt op til dig. Tag eventuelt din revisor med på råd. Men i de fleste tilfælde vil det være smartest at starte med en personlig ejet virksomhed eller et I/S, hvis I er flere. Her er der ingen krav til opstartskapital, regnskabsaflæggelse eller skatte- og momsbetalinger, som der er, hvis du vælger et IVS, ApS eller en af de andre selskabsformer.

Når firmaet er oprettet, får du et CVR-nummer og kan så få en bankkonto til firmaet, du kan bruge som NemKonto til udbetalinger fra det offentlige. Derved har du mulighed for at få adskilt din privat- og firmaøkonomi fra hinanden. Det er en fejl, rigtig mange nystartede begår og når først webshoppen kører, kan det blive svært at holde styr på de to økonomier, hvis de lever på den samme bankkonto.

Husk også at få et separat NemID til firmaet, så du kan læse meddelelser fra det offentligt, der som standard sendes til firmaets e-boks.

Få en indløsningsaftale og vælg et betalingssystem

BetalingskortMed disse essentielle ting på plads, er du klar til at tage dine første skridt frem mod en webshop-løsning. For du får ikke meget handel igennem, hvis du ikke sørger for at have en betalingsløsning.

Den kræver to ting: En betalingsgateway der kan bruges i webshoppen og en såkaldt indløsningsaftale med en betalingskortsformidler.

Betalingsgatewayen sørger for det praktiske og sikkerheden omkring selve betalingen, når kunden skal betale for de varer, han eller hun har lagt i kurven. Her findes der flere danske udbydere, der tilbyder løsninger, der kan håndtere betaling med Dankort og de andre betalingskortløsninger på markedet.

Betalingsgatewayen tjekker samtidig, at de anvendte kortoplysninger er i orden og sørger for, at der ikke er nogen, der kan opsnappe kortoplysningerne under transaktionen.

Indløsningsaftalen er den anden nødvendighed for at få penge i kassen. Den sikrer at de penge, der bliver trukket fra kundens konto finder vej til din bankkonto. Her findes der flere forskellige udbydere, der hver især kan håndtere forskellige betalingskort. Vil du sikre dig, at der også kan betales med Dankort på din webshop, er der imidlertid kun en indløsningspartner, nemlig Nets, mens der er flere, der udbyder de andre betalingskort, der er almindelige herhjemme.

Spørg din bank til råds eller lad os stå for oprettelsen af indløsningsaftaler og betalingsgateways. Eagle Media har stor erfaring og kender markedet indgående. Derfor kan vi altid rådgive dig til den bedste og billigste løsning for netop din butikstype.

Kan jeg ikke bare nøjes med Paypal?

Til at starte med kan du også vælge at bruge PayPal. Det er en betalingsløsning, der oprindelig blev udviklet til betalinger på auktionssitet Ebay, men som i dag kan håndtere alle de internationale betalingskort og kan bruges som betalingsløsning på alle former for webshops, uden at dine kunder behøver at oprette en Paypal-konto, for at kunne betale for dine vare.

PayPal tilbyder en lige så sikker betalingsløsning som alle andre betalingsgateways og du sparer indløsningsaftalen, der oftest er den dyreste del af betalingsdelen på webshoppen. Men mange – især førstegangs- eller knap så rutinerede e-handlende – er ret mistroiske overfor løsningen, selv om den i dag har dansk frontend og dansk repræsentation her i landet. Samtidig skal du også være opmærksom på, at der tillægges nogle gebyrer ved betalingen, der er noget større end ved andre betalingsløsninger.

Så vil du undgå at blive fravalgt, fordi du kun tilbyder betaling via Paypal, er der ingen vej uden om en traditionel betalingsløsning med betalingsgateway og indløsningsaftale.

Forsendelse

Fragt indpakningSælger du fysiske varer, skal de også sendes ud til kunderne. Her kan du vælge at oprette en fragtaftale med enten PostNord, GLS eller Bring. Vil du være ekstra fleksibel og give dine kunder flere forskellige valgmuligheder, kan du vælge at oprette en aftale med flere af disse tjenester.

Hvilken tjeneste du vælger, afhænger helt af dine personlige præferencer. Alle tre tjenester har nogle smarte og nemt integrerbare løsninger, kunderne kan bruge, når de skal vælge, hvordan de vil modtage deres varer. Det gamle Post Danmark, der jo nu hedder PostNord, har dog de mest stive regler og største krav til din omsætning, før du kan opnå rabataftaler på dine forsendelser.

Her er GLS noget mere fleksible og tilbyder afhentning langt flere steder i landet end PostNord. Samtidig har PostNord fået et meget dårligt renomme omkring aflevering af pakker på privatadresser. Til gengæld henter PostNord oftest pakkerne senere hos dig end GLS – en vigtig parameter, når det gælder om, hvor sent på dagen folk kan bestiller og stadig have en fornuftig forventning om at kunne modtage deres varer næste dag. Så få et tilbud fra flere af fragtfirmaerne og husk også at tage afhentningstidspunktet med i overvejelserne, når du skal vælge forsendelsesløsning.

Du kan også vælge en tjeneste som pakkelabels.dk, der gør dig uafhængig af distributøren. Her vælger du bare det nærmeste indleveringssted, hvor du så afleverer dine pakker – og kan så nyde godt af de rabatter, som firmaet bag tjenesten har med de enkelte distributører.

Igen kan Eagle Media rådgive og vejlede jer, når I skal vælge den rigtige fragtløsning. Vi har praktiske erfaringer med alle fire forsendelsesløsninger og integrationen af deres løsninger med jeres webshopløsning. Så det er altid godt at tage os med på råd.

Sådan vælger du den bedste platform til din webshop

Med alt det praktiske på plads, er det nu blevet tid til at vælge den platform, som jeres webshop skal køre på. Det er det system, der skal håndtere alle jeres varer, de ordrer I modtager og som skal kunne håndtere betaling, forsendelse og så videre, når først kunden har lagt varerne i kurven og vil betale.

Der findes utroligt mange systemer på markedet og som ny på området, kan det være rigtigt svært at gennemskue, hvad der er den bedste løsning at starte ud på og om de enkelte løsninger er fleksible nok til at kunne rumme din forretning.

Hvilke former for webshopløsninger findes der?

Grundlæggende set kan du opdele webshopløsninger i to forskellige typer. Dem du selv har kørende på en webserver og dem, der drives af en udbyder, hvor du så lejer dig ind på abonnementsbasis.

Webshop på din egen webserver

Førstnævnte type kunne f.eks. være en WordPress-løsning med et WooCommerce plugin installeret som webshop eller en Magento-løsning, der er en meget kraftfuld webshopløsning. Bagsiden af medaljen ved disse løsninger er, at de kræver, at du enten selv har den fornødne viden til at kunne drive din egen webserver – eller har en ansat, som har det. For selv om du sandsynligvis lejer dig ind på en webserver hos en af de store hostingfirmaer, skal du stadig vide en del om, hvordan du holder den opdateret og sikret mod hackere, samt hvordan du sætter systemet op.

Løsningen med din egen webserver koster en del at sætte op. Til gengæld slipper du for at betale et månedligt abonnement til udbyderen af webshopløsningen. Men det vil dog oftest stadig være billigere end at drive løsningen selv.

Webshop som en tjeneste i skyen

Vælger du i stedet en løsning, hvor du opretter din webshop hos en af de udbydere, der driver hostede webshopløsninger som f.eks. Shoporama, Shopify og lignende, skal du godt nok betale et fast månedligt abonnement for at have løsningen kørende, men du slipper for at bruge tid på teknikken eller have en dedikeret ansat.

Opstartsomkostningerne er oftest også meget lavere. Godt nok skal du betale for den indledende opsætning af webshoppens kategorier, betalingsløsninger og så videre, ligesom du skal betale for tilpasningen af webshoppens design, hvis den ikke skal ligne alle de andre webshops, der anvender et af de standarddesigns, som webshopudbydere tilbyder gratis.

Men du slipper for at betale de dyre udviklingsomkostninger for opsætningen af den underliggende webserver og behøver aldrig bekymre dig om opdateringer, sikkerhedskopiering eller vedligeholdelse af servere og programmel. Det klarer webshop-udbyderen, ligesom de oftest hjælper dig med en hel del af det grundlæggende helt gratis via deres support.

Så er du smart, vælger du den hostede webshopløsning. Den eneste bagside den har, er, at der kan være nogle begrænsninger på, hvordan du kan sætte din webshop op, ligesom du oftest er nødt til at tilpasse f.eks. betalingsflow og lignede til de muligheder, webshopløsningen tilbyder. Men med en dygtig udvikler, kan der oftest findes nogle fornuftige workarounds eller tilpasninger, der alligevel gør det muligt at opnå det, du godt kan tænke dig.

Du kan læse mere om de forskellige webshopløsninger her:

Opstil en kravsspecifikation på din webshop

Før du beslutter dig for en webshopløsning, er det en god ide at opstille en liste med ønsker til webshoppens funktionalitet m.v. Det kaldes også for en kravsspecifikation og kan være mere eller mindre detaljeret. Blandt de punkter du bør tjekke, før du vælger webshopløsning er f.eks.:

Design

  • Hvordan webshoppen tager sig ud på mobilen – flere og flere kunder ser på varer fra mobilen og antallet af salg direkte fra mobilen er stærkt stigende
  • Hvor nemt det er at tilpasse designet og lægge dit eget logo på webshoppen
  • Om det er muligt at åbne større versioner af produktbillederne i et popup-vindue (lightbox)
  • Om der automatisk vises en splash med ordet ”NYHED” på nye varer og ”TILBUD” på nedsatte varer
  • Hvor mange og hvilke browserprogrammer, webshoppen kan læses på
  • Hvor nemt det er at søge for brugerne og hvilke søgefunktioner, de har

Produkthåndtering, andet indhold og redigering

  • Hvorvidt webshoppen er dansk på fronten og hvor nemt det er at tilpasse standardteksterne
  • Muligheden for at skrive kategoritekster, der kan deles over og under produktoversigten
  • Hvilke muligheder der er i den indbyggede teksteditor, når du skal formatere dine produkt- og kategoritekster
  • Om der er mulighed for at bestemme, hvornår produkter og andet indhold lægges på siden, samt mulighed for at angive, hvornår de skal fjernes igen
  • Har du mulighed for at få vist produkt-, kategori- eller andre indholdssider, inden de bliver udgivet, så du kan se, hvordan de tager sig ud
  • Hvilke muligheder der er for at udgive andre former for indhold end produkt- og kategorisider på webshoppen
  • Hvorvidt det er muligt at have flere forskellige revisioner af det samme produkt liggende og skifte imellem dem alt efter behov
  • Hvor let det er at oprette valgmuligheder for f.eks. farver, størrelser med videre på de enkelte produkter
  • Om det er muligt at uploade f.eks. PDF-filer af brugermanualer, videoer, billeder med videre på de enkelte produkter – og hvor nemt det er.
  • Hvor fleksibel mulighederne for at tilføje produktegenskaber er
  • Hvor nemt det er at importere og eksportere data fra webshoppen
  • Hvor let det er at redigerer flere produkter på en gang

SEO og besøgsstatistik

  • Hvor nemt det er at tilføje SEO-oplysninger som Title og meta description til de enkelte produkter
  • Om webshopsystemet har mulighed for at køre med såkaldte ”pæne” webadresser med produktnavne frem for varenumre, der ret faktisk giver mening for både besøgende og søgemaskiner
  • Hvor nemt det er at spore på de besøgende og deres køb i Google Analytics
  • Hvor nemt det er at få Google Search Console til at hente XML-sitemaps fra shoppen

Opsætning og administration

  • Hvor nemt det er at søge i administrationsmodulet og hvilke søgefunktioner, du kan anvende
  • Hvordan nemt det er at håndtere prisnedsættelser på varerne
  • Hvorvidt webshoppen kan håndtere rabatkoder og hvilke muligheder du har for at tidsbegrænse eller målrette koden
  • Hvor nemt det er at opsætte forsendelsesomkostninger og definere grænser for fri fragt
  • Om shoppen kan håndtere priser med og uden moms alt efter hvilket land, du sælger til
  • Hvor meget du kan tilpasse købsprocessen – den skal helst bestå af så få klik som muligt
  • Hvilke betalingskort og andre betalingsløsninger understøtter webshoppen og er det muligt at tilføje flere

Integration

  • Hvor god integration webshoppen har til de sociale medier og hvilke muligheder kunderne har for at dele produkter og andet indhold
  • Hvilke muligheder der er for at medtage produktbeskrivelser og produktbilleder, hvis kunderne deler produkter eller andet indhold fra din webshop på de sociale medier
  • Om webshoppen kan tilbyde XML-feeds til f.eks. Google Shopping og Facebook
  • Hvor godt webshoppen integrerer med dit økonomisystem
  • Hvor godt webshoppen integrer med mailløsninger som MailChimp, Aweber, Bullsender med videre

Daglig administration og udvidelsesmuligheder

  • Hvor let det er at håndtere kundeordrer
  • Hvilke muligheder webshoppen giver for, at kunderne kan oprette sig som brugere
  • Hvilke muligheder der er for at håndtere brugere på webshoppen
  • Hvilke marketingværktøjer – som f.eks. mulighed for at udsende nyhedsbreve til registrerede brugere – der er på selve webshop-platformen
  • Hvilke udvidelsesmuligheder og tredjepartsprodukter der findes til webshopløsningen
  • Hvor nemt det er at aktivere, installere eller tilføje udvidelser – samt prisniveauet

Tjek selv listen igennem og udvælg de punkter, der har størst betydning for din type webshop. Tjek så de forskellige webshopløsninger ud og hold dem op mod hinanden via din tjekliste.

Hos Eagle Media har vi stor ekspertise i specielt Shoporama og WooCommerce, men har også udviklet løsninger til stort set alle de systemer, vi har beskrevet her på hjemmesiden. Så er du i tvivl om, hvad du skal vælge, får du altid kyndig og uafhængig rådgivning hos os.

Sørg for et design, der passer til dit kundesegment

WireframeNår du skal vælge webdesign til din webshop, er det vigtigt, at du vælger et design, der passer til din kundegruppe. Det nytter f.eks. ikke at vælge et lyserødt design, hvis du sælger jagtudstyr. Det vil give de besøgende nogle helt forkerte signaler. Webshoppens design skal helst både skabe tillid til din forretning, samtidig med at det skal være brugervenligt, så det giver de besøgende en god oplevelse og præsenterer dine varer på en indbydende måde både på en computer, en tablet og en mobil.

Oftest tilbyder de fleste hostede webshopløsninger nogle gratis standarddesign, ligesom du kan finde masser af gratis design til de mest udbredte webshopplatforme rundt om på nettet. Vælger du et af dem, kommer du hurtigt i gang med din nye webshop, men kommer så til at ligne en masse andre, ligesom de gratis design oftest mangler en masse af den funktionalitet, der er brug for – især hvis du vælger et gratis designtema, der ikke er udviklet til det danske marked.

Design handler ikke bare om farver og logo

Et godt design handler nemlig ikke bare om at tilpasse farverne, flytte lidt rundt på kasserne og sørge for, at jeres logo bliver vist i toppen af siden.

Det handler også om at vælge de rigtige skrifttyper, sikre at købs- og andre knapper er nemme at klikke på både på computer, tablet og især mobil, samt at sikre en nem og overskuelig navigation på siden og f.eks.  opstille nogle retningslinjer for produktbillederne, hvis det er nogle, I selv tager. Det er en god ide at gøre, fordi jeres produktbilleder så bliver mere unikke. Det er endnu en af de måder, I kan skille I jer ud fra alle de konkurrenter, der bare genbruger producenternes egne billeder.

Jeres webdesign bør som minimum overholde de uskrevne regler, som hovedparten af alle webshops anvender:

  • Logoet skal sidde øverst til venstre og når du klikker på det, skal du komme til forsiden på webshoppen
  • Indkøbskurven skal sidde øverst til højre på websiden – hvis der er lagt varer i den.
  • Når der klikkes på et produktbillede, skal det åbnes i en større størrelse.
  • Produktsiderne skal minimum indeholde oplysninger om produktnavn, producent, pris, leveringstid og lagerstatus. Sørg også for en god, saglig og informativ produkttekst på minimum 200-350 ord uden for mange marketingfloskler og anprisninger.
  • Brug en Læg i kurv-knap der er tydelig og nem at klikke på – selv på mobilen.
  • Sørg for at placere links i footeren til alle de praktiske og troværdighedsgivende sider som f.eks. Om, Handelsbetingelser, Fragt og levering, Kontakt og så videre. Jo mere folk kan finde om jeres webshop og firmaet og personerne bag, jo mere troværdig virker din webshop på dem.

Sørg for ikke at blive endnu en webshop i mængden

Ofrer du nogle penge på at få udviklet dit eget, unikke design eller tilpasset et eksisterende design, så det bliver mere jeres eget, er du sikker på at komme til at skille dig ud fra alle de andre webshops på markedet. Det er dog langt fra enhver webdesigner, du kan sætte til opgaven. Skal du have det bedste resultat, skal du sørge for at vælge et webbureau, der har indgående kendskab til den webshop-platform, du skal anvende designet på.

Webbureauet kan så samtidig tilpasse vigtige parametre som betalingsflowet fra kunden har lagt varerne i kurven og til de har betalt og fået en ordrebekræftelse, sætte betalingsgateways op, foretage den grundlæggende tilpasning af SEO- og andre indstillinger, samt sørge for andre af de lidt mere besværlige opsætninger bliver klaret. Mange webbureauer har en særlig startpakke, der gør det muligt for dig at komme i gang med den valgte webshopløsning til små penge. Tjek vores pakkeløsninger her.

Sørg for at din webshop er synlig i søgeresultaterne

Google MobilDu får ikke solgt særlig meget, hvis dine potentielle kunder ikke kan finde din webshop i søgeresultaterne. Ja, faktisk får du ikke solgt særlig meget, hvis ikke din webshop ligger i top 4 i søgeresultaterne. En placering i bunden af den første side i søgeresultaterne giver ikke mange besøgende og dukker din shop først op på side 2 eller endnu værre på side 3 eller 4, skal du aldrig gøre dig forhåbning om at få besøgende henvist fra Google.

Det er de hårde fakta, og derfor er det ekstremt vigtigt, at du sørger for at din webshop er søgemaskineoptimeret på både teknikken og indholdet på siderne.

På den tekniske front betyder det, at du som minimum skal sørge for at:

  • Webshoppen svarer hurtigt og de enkelte sider anvender de HTML- og andre koder korrekt, der definerer siden og dens funktionalitet
  • Alle billeder er weboptimerede, så de fylder mindst muligt. Derved tager det ikke lang tid at indlæse dem.
  • Webshoppen kun optræder med en og kun en webadresse på alle sider. Ellers får du straf for duplicate content. Det gælder også for en lille bagatel som, at du kan tilgå den samme side på webshoppen både med og uden www i adressen. Sørg for, at alle sider altid redirectes, så de kun optræder med eller uden www i webadressen.
  • Webshoppen bruger pæne, læseværdige webadresser (URL’er) til alle sider på webshoppen. Mange ældre webshopløsninger anvender nogle kryptiske webadresser, der hverken giver mening for mennesker eller søgemaskiner.

På indholdssiden skal du som minimum sørge for:

  • At alle indholdssider, produkter og kategorier har en beskrivende og indbydende title og meta description
  • At søgeord indgår naturligt i overskrifter, mellemrubrikker, brødtekst og meta data for hver side
  • Sørg for at skrive beskrivende kategoritekster til alle kategorier på webshoppen og medtag links til under- og beslægtede kategorier naturligt i teksten
  • At alle sider har en vis mængde tekst, så du ikke straffes for tyndt indhold. Gå efter at have omkring 5-600 ord på hver side – medtaget teksten i eventuelt sidebarer, footere og menustrukturer. Produkttekster skal minimum være på 200 til 350 ord og gerne meget længere.
  • Sørg for at udfylde alt-tags på billeder og give billederne beskrivende filnavne – gerne produktnavnet eller det søgeord, siden skal ranke på

Disse er minimumskravene, som du sagtens selv kan sørge for at overholde. Skal webshoppen SEO-optimeres yderligere, er det en god ide at få hjælpe til det fra et professionelt bureau som f.eks. os. Du kan læse mere om hvad vi tilbyder inden for søgemaskineoptimering her.

Optimér, optimér, optimér

Trafik onlineNår din webshop først er kommet i luften, er det vigtigt at du får opsamlet så mange data som mulig om, hvad dine besøgende foretager sig på webshoppen. Det gøres med Google Analytics, som vi kan være behjælpelige med at sætte op for jer. For på trods af, at det er et gratis værktøj, er det utroligt avanceret og indeholder en masse muligheder for at spore trafikken og holde øje med hvor effektivt jeres webshop konverterer besøgende til kunder.

Det er vigtigt, at du hele tiden følger med i udviklingen i kundeadfærden på webshoppen og løbende optimerer alle processer og flows på shoppen, så det er så nemt som muligt for kunderne at handle i webshoppen.

Her har vi stor erfaring med at optimere både på placeringen af de forskellige knapper i designet, samt på købsflowet, så det fungerer mest optimalt. Som udgangspunkt for optimeringen anvender vi oplysningerne fra Google Analytics, ligesom vi har mulighed for at foretage forskellige tracking-analyser, der viser hvilke dele af de enkelte sider på webshoppen, kunden ser og klikker på.

Kontakt os for yderligere oplysninger og få en snak med os om, hvordan vi kan optimere jeres webshop.

Brug for hjælp?




Få online succes!

Vil du have succes med din hjemmeside eller webshop?

Tak for din tilmelding.